Zorg, voorzieningen of (huishoudelijke) hulp aanvragen vanuit Wmo
In een persoonlijk gesprek bespreken we uw hulpvraag, uw persoonlijke situatie en zoeken we samen een oplossing. Als u zelf al een idee heeft over wat u nodig heeft, laat ons dat dan schriftelijk weten.
Gesprek bij u thuis of telefonisch
Dat persoonlijke gesprek is meestal bij u thuis. Maar het kan ook telefonisch, bij de gemeente of op een andere plek. Dit gesprek duurt ongeveer een uur. We kijken met u wat er aan de hand is, wat u zelf kunt oplossen en wat familie of kennissen kunnen doen. Zijn er geen mensen die u voldoende kunnen helpen? Dan bespreken we mogelijke hulp.
Iemand meenemen bij dit gesprek
Als u het fijn vindt, vraag dan iemand bij het gesprek te zijn. Dit kan een bekende van u zijn (een familielid, een vriendin, of een van de buren). Als er geen bekende is, kan een onafhankelijk cliëntondersteuner u daarbij gratis helpen. Die persoon heeft een beroepsgeheim en is er voor uw belang. Als u van die persoon gebruik wilt maken, geef dit dan aan op het meldingsformulier. Wij zorgen er dan voor dat een cliëntondersteuner contact met u opneemt.
Zorg via de gemeente (in natura) of zelf regelen (Pgb)
In het gesprek bespreken we – als u hulp nodig heeft – hoe u de hulp krijgt.
De gemeente heeft voor verschillende soorten hulp een contract afgesloten met een aantal organisaties die zorg of hulpmiddelen bieden. Daar kiest u zelf een organisatie uit. Via de link hieronder treft u een overzicht van de gecontracteerde organisaties die zorg bieden. Ook ziet u hier de prijzen.
U kunt ook kiezen voor een Persoonsgebonden budget (Pgb). Dan kunt u meer zelf kiezen, maar heeft u ook meer verantwoordelijkheid. Informatie hierover vindt u op de pagina Persoonsgebonden budget (zie link hieronder).
Nader onderzoek
Mogelijk is er na het gesprek nog aanvullend onderzoek nodig. Heeft u papieren met belangrijke informatie van bijvoorbeeld uw (huis)arts of hulpverlener? Dan ontvangen we die graag.
Van het onderzoek maken we een verslag, we noemen dit een ondersteuningsplan. Dat krijgt u per post thuisgestuurd, binnen zes weken na uw hulpvraag (melding). In dit ondersteuningsplan staat wat er aan de hand is en welke hulp u krijgt. Als uit het onderzoek komt dat u geen hulp van de gemeente krijgt, dan kunt u ook een brief krijgen met de afspraken die er gemaakt zijn, bijvoorbeeld als u ergens anders moet zijn voor de hulp die u nodig heeft. Als u het ondersteuningsplan helemaal goed vindt, stuurt u een exemplaar met uw handtekening terug naar de gemeente. Bent u ergens niet helemaal tevreden over? Neem dan contact op met de consulent van het sociaal team.
Persoonsgebonden budget?
Heeft u gekozen voor een Persoonsgebonden budget? Dan moet u meer zelf doen. Denk aan zelf de administratie bijhouden, evaluatiegesprekken met uw zorgverlener als u niet tevreden bent, zelf een budgetplan maken, enzovoort. De consulent van het sociaal team onderzoekt of u pgb-vaardig bent. Voor meer informatie, zie deze link(Verwijst naar een externe website) naar informatie op Website Rijksoverheid.
Binnen 2 weken nadat u het getekende ondersteuningsplan heeft teruggestuurd ontvangt u een brief (beschikking). In deze beschikking staat welke hulp u van de gemeente krijgt.
Is uw hulpvraag goedgekeurd en heeft u gekozen voor Zorg in natura? Dan regelt de gemeente de zorg of het hulpmiddel en betaalt rechtstreeks aan de zorgverlener of leverancier.
Heeft u in stap 2 gekozen voor een Persoonsgebonden budget (Pgb)? Dan bent u zelf verantwoordelijk voor het regelen van de zorg of het hulpmiddel.
Voor de meeste hulp, zorg of begeleiding betaalt u een eigen bijdrage.
Wachtlijst huishoudelijke hulp
Op dit moment is er helaas niet direct huishoudelijke hulp beschikbaar. Houd rekening met een wachtlijst. Dit komt door het personeelstekort bij de zorgaanbieders, dit is een landelijk probleem. In spoedgevallen kijken we wat er mogelijk is.
Contact met het Sociaal Team
Vragen? Neem contact op met het Sociaal Team. Mail naar [email protected].(Verwijst naar een e-mailadres) Er is telefonisch spreekuur op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur en op dinsdag van 14.00 tot 16.00 uur. Bel dan naar (0317) 681 681.(Verwijst naar een telefoonnummer)