Sociaal Team

We willen dat iedereen in ons land mee kan doen en zoveel mogelijk voor zichzelf kan zorgen. Voor sommigen is dat niet makkelijk en lukt dat (tijdelijk) niet zonder hulp.

Gelukkig zijn er vaak familieleden, buren of vrienden die willen helpen. Is de hulp die u in uw omgeving krijgt, niet voldoende? Dan kunt u hulp bij de gemeente vragen. Voor volwassenen is er het Sociaal Team. Voor kinderen tot 18 jaar is er het Jeugdteam.

Via onderstaand uitklapmenu kunt u meer informatie lezen over hulp van het Sociaal Team.

U kunt ons alle vragen stellen, over allerlei dingen die u in uw leven tegenkomt. Denk hierbij aan bijvoorbeeld:

  • Geldproblemen
  • Spanningen in het gezin
  • Geweld in huis
  • Het huishouden doen
  • Relatieproblemen en scheiding
  • Vervoer
  • Sociale contacten en eenzaamheid
  • Mantelzorg
  • Vrije tijd en invulling van de dag en werk
  • Leven met een handicap
  • Hoe u woont
  • Depressieve klachten
  • Rouwverwerking
  • Identiteit
  • Zorgen om uzelf of anderen

Staat uw vraag er niet tussen en kunt u toch hulp gebruiken? Twijfel niet om contact met ons op te nemen. Of het nou kleine of grote vragen zijn. Wij helpen u er graag bij.

Dit kan op 3 manieren:

  1. U kunt dit online formulier invullen.  
  2. U kunt dit formulier zelf printen. Lever deze dan ingevuld in bij het Huis van de gemeente.
  3. U belt ons via (0317) 681 681 of vraagt het formulier persoonlijk aan bij de balie van het Huis van de Gemeente. 

Bij het Sociaal team werken consulenten. Eén van de consulenten belt u voor het maken van een afspraak. Dit is meestal bij u thuis. Maar het kan ook aan de telefoon, in het Huis van de gemeente of op een andere plek. In dat gesprek hebben we het in ieder geval over:

  • Uw persoonlijke situatie
  • Wat kunt uzelf doen?
  • Waar helpen anderen u bij?
  • Wat is de beste oplossing?
  • Is dat voldoende of heeft u meer nodig?

Dit zijn mensen met kennis en ervaring op verschillende gebieden. Denk hierbij aan:

  • Zorg en hulpmiddelen
  • Leven met psychische problemen of een licht verstandelijke beperking
  • Moeilijk kunnen leren
  • Inkomen en schulden
  • Maatschappelijk werk
  • Meedoen met activiteiten in de buurt en vrijwilligerswerk

Wij kijken naar uw vraag om hulp en proberen daar een consulent bij te zoeken met kennis over uw onderwerp.

Wilt u dat er iemand bij het gesprek met de consulent is? Vraag dan een bekende van u (een familielid, een vriendin, een van de buren). Als er geen bekende is, kan een onafhankelijk cliëntondersteuner u daarbij gratis helpen. Die persoon heeft een beroepsgeheim en is er voor uw belang. Laat u het ons weten als u van die persoon gebruik wilt maken? Wij informeren u graag over de mogelijkheden.

Dit hangt af van uw vraag en persoonlijke situatie:

  • De ondersteuning staat soms in een verslag van het onderzoek. Dit noemen we een ondersteuningsplan. De ondersteuning kan van alles zijn. Soms is dit de hulp van een professional die hulpmiddelen of zorg biedt. De professionele organisaties hebben met ons een contract en u maakt dan zelf een keuze. U kunt ook kiezen voor een Persoonsgebonden Budget. U moet dan wel meer zelf doen. Bijvoorbeeld: zelf de administratie bijhouden, evaluatiegesprekken met uw zorgverlener houden, zelf een budgetplan maken enzovoort. Meer informatie vindt u op deze pagina over het Pgb.
  • Bij maatschappelijk werk zijn vaak meerdere gesprekken met een consulent nodig. Het kan voorkomen dat deze gesprekken ook met u en uw partner, uw gezin of andere hulpverleners zijn. Ook kunt u tips krijgen over waar en bij wie u hulp kunt vragen. Allemaal om ervoor te zorgen dat u zelf weer verder kunt.

Meestal betaalt u mee aan de hulp die u krijgt. Dit noemen we de eigen bijdrage. U betaalt in de meeste gevallen niet meer dan 19 euro per maand. Voor een rolstoel of maatschappelijk werk betaalt u geen eigen bijdrage. Ook kinderen jonger dan 18 jaar hoeven geen eigen bijdrage te betalen.

Uw gegevens zetten we in ons systeem. Ook gebruiken we deze in uw ondersteuningsplan. Wij delen nooit gegevens met andere professionals zonder dat eerst met u te bespreken. Uw gegevens vernietigen wij na maximaal 15 jaar.

Contact opnemen

Heeft u vragen? Neem contact met ons op. Dit kan op 2 manieren:

  1. Bel het Sociaal Team via (0317) 681 681. U kunt ons bellen op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 09.00 en 11.00 uur en op dinsdag tussen 14.00 en 16.00 uur. Belt u buiten die tijd, laat dan een bericht achter. U wordt teruggebeld.
  2. Stuur een e-mail naar sociaalteam@rhenen.nl.

Let op: het Sociaal Team werkt alleen op afspraak.