Kruising N233-Achterbergsestraatweg-Bergweg

De N233 (Lijnweg) is samen met de Rijnbrug een van de wegen waarmee de Rijn gepasseerd kan worden. Ter hoogte van de kruising met de Achterbergsestraatweg komt veel verkeer uit de kernen Achterberg en Rhenen samen. Door toename van het verkeer kan de huidige kruising het verkeer niet verwerken en ontstaan lange wachtrijen en daardoor ook verkeersonveilige situaties.

Het college van burgemeester en wethouders heeft op 12 november 2024 een besluit genomen over de kruising N233-Achterbergsestraatweg. In deze update leest u meer over het besluit en het vervolg.

Aanleiding

De kruising N233-Achterbergsestraatweg is al geruime tijd onderwerp van gesprek. Voor het ontwerp dat eerder dit jaar is gepresenteerd, bleek bij omwonenden en belanghebbenden weinig tot geen draagvlak te zijn. De afgelopen periode hebben de gemeente en inwoners overleg gevoerd met de Provincie Utrecht om te kijken naar mogelijke oplossingen. Zo hebben onder meer gedeputeerden, statenleden, onze wethouder en de gemeenteraad een bezoek gebracht aan de kruising. Tijdens deze gesprekken en bezoeken hebben omwonenden hun zorgen en bedenkingen kunnen uiten.

De provincie heeft de situatie rond de kruising in verschillende Statenvergaderingen besproken en heeft besloten vast te houden aan een gelijkvloerse kruising. Wel heeft de provincie een ‘pas op de plaats’ toegezegd. Dit houdt in dat de provincie samen met omwonenden, belanghebbenden en de gemeente opnieuw wil kijken naar het ontwerp en de precieze invulling van de kruising. Voor andere opties is er op dit moment geen provinciaal budget beschikbaar. Eventuele meerkosten voor een alternatieve oplossing zullen door de gemeente gedragen moeten worden.

Besluit van het college van B&W

Op 12 november heeft het college van B&W ingestemd met een voorstel om samen met de provincie, omwonenden en belanghebbenden een nieuw ontwerp te ontwikkelen voor een gelijkvloerse kruising. Dit gaan we doen via een participatietraject, zodat alle betrokkenen invloed kunnen uitoefenen op het uiteindelijke ontwerp. Op deze manier houdt de gemeente ook grip op de aanpassingen aan de kruising. Andere varianten zijn financieel helaas niet haalbaar.

Dit besluit betekent overigens nog geen definitieve goedkeuring voor de realisatie van een gelijkvloerse kruising. Met het gezamenlijk opstellen van het ontwerp willen we ook een beter beeld krijgen van het draagvlak onder omwonenden en belanghebbenden. Het uiteindelijke ontwerp dat uit het participatietraject voortkomt, zal in 2025 worden voorgelegd aan het College van B&W en de gemeenteraad.

Vervolg

We willen u graag wijzen op de komende vergaderingen waar het voorstel besproken zal worden:

  •  3 december om 19.30 uur: bespreking van het voorstel in de commissie Ruimte en Economie.
  • 10 december om 19.30 uur: behandeling van het voorstel in de gemeenteraad.

Informatie

Neem bij vragen contact op via [email protected](Verwijst naar een e-mailadres).