Aangifte van overlijden doen
Als uw partner of familielid is overleden, moet u veel regelen. De begrafenisondernemer doet voor u online aangifte van overlijden. Dit moet binnen 6 dagen na het overlijden, in de gemeente waar de persoon overleden is. De gemeente maakt een overlijdensakte op en geeft toestemming voor de begrafenis of de crematie.
Voor het doen van digitale aangifte gebruikt de begrafenisondernemer E-Herkenning (minimaal een betrouwbaarheidsniveau 3).
Voeg de volgende bijlagen toe:
- de overlijdensverklaring getekend door de (huis)arts die de dood geconstateerd heeft.
eventueel:
- de toestemmingsverklaring van de officier van justitie
- de wilsbeschikking waaruit blijkt dat de overledene het lichaam ter beschikking stelt aan de wetenschap.
Aangifte doen als familielid
Als familielid kunt ook aangifte van overlijden doen. Dit doet u, op afspraak, bij het Klant Contact Centrum. U neemt dan het volgende mee:
- Geldig identiteitsbewijs van uzelf;
- Verklaring van overlijden;
- Verklaring over de oorzaak van het overlijden in een gesloten envelop (voor het CBS);
- Trouwboekje (niet verplicht).
Aan de balie geeft u deze documenten af en u betaalt voor de overlijdensakte.
Afschrift aanvragen | Kosten |
---|---|
Afschrift overlijdensakte | € 17,10 |
Wat moet ik regelen na overlijden?
Wanneer een naaste overlijdt, komt er veel op u af. Er is vaak veel te regelen. Ook met de Belastingdienst. Zij helpen u graag op weg. U kunt bellen naar (0800) 235 8354(Verwijst naar een telefoonnummer). Of kijk voor meer informatie op belastingdienst.nl/nabestaanden(Verwijst naar een externe website) en vul de checklist nabestaanden(Verwijst naar een externe website) in als u wilt weten wat u moet regelen na een overlijden.
Wilt u een breder overzicht in wat u als nabestaande moet weten en regelen met de overheid? Op rijksoverheid.nl/overlijden(Verwijst naar een externe website) maakt u eenvoudig een overzicht dat past bij uw situatie.
Buitenlandse documenten inleveren
Een gebeurtenis die in het buitenland heeft plaatsgevonden, moet in de basisregistratie personen (BRP) bij de gemeente opgenomen worden. Het gaat om geboorte, huwelijk, overlijden, echtscheiding, erkenning, adoptie of naamswijziging. Lever de buitenlandse documenten (brondocumenten) in bij de gemeente waar u woont.