Gehandicaptenparkeerkaart aanvragen

Moet uw auto dichtbij het adres staan waar u naartoe gaat, omdat u heel moeilijk loopt? Dan kunt u misschien een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen.

Aanvragen of verlengen parkeerkaart

U heeft de volgende gegevens nodig:

  • Uw DigiD om in te loggen
  • Gegevens van uw huisarts/medisch specialist
  • Gegevens van uw oude kaart, als u de kaart wilt verlengen

Stuur bij uw aanvraag een recente pasfoto mee. De richtlijnen voor een digitale pasfoto: recent en goed gelijkend, scherp, niet gedraaid, minimaal 85x113 pixels of 3x4 cm., bestandsformaat jpg of jpeg. Als u niet het juiste bestand aanlevert, vragen wij u alsnog om per post een pasfoto te sturen.

Papieren aanvraagformulieren zijn verkrijgbaar bij de balie (zonder afspraak)

U kunt het ingevulde aanvraagformulier ook weer inleveren bij de balie.
Als u hulp wilt bij het invullen, neem dan contact op met Gerda Boelhouwer. Zij kan met u een afspraak inplannen op vrijdag tussen 9.00 en 12.00 uur. Haar telefoonnummer is 0317 681735. Neem bij die afspraak uw geldige identiteitsbewijs en twee recente pasfoto's mee. De kosten voor de aanvraag betaalt u vooraf. Als u wilt, kunt u dit meteen bij de balie pinnen. In dat geval neemt u ook uw pinpas mee. Contante betaling is ook mogelijk.

Soorten parkeerkaarten

Er zijn verschillende soorten parkeerkaarten:

  • bestuurderskaart, als u zelf een auto of brommobiel bestuurt;
  • passagierskaart, als u meereist;
  • een instellingskaart voor het vervoer van mensen die in bijvoorbeeld een verpleeghuis wonen.

Voorwaarden voor het aanvragen van een parkeerkaart

  • U heeft in ieder geval een half jaar een loopprobleem. Bij een eenvoudige botbreuk krijgt u geen parkeerkaart;
  • U kunt niet meer dan 100 meter lopen. Ook niet met behulp van uw loophulpmiddelen (zoals een stok, rollator of prothese).

Vraagt u een parkeerkaart voor een passagier aan, dan geldt een extra voorwaarde:

  • U heeft de hele tijd de hulp van de bestuurder nodig bij het vervoer van deur tot deur. Dit betekent dat u niet afgezet kunt worden en daar even kunt wachten op de bestuurder.

Verloop van uw aanvraag

  1. Bij de eerste aanvraag is een medisch advies verplicht. Deze wordt door de gemeente geregeld, u moet de keuring zelf en vooraf betalen. Als u de kaart verlengt, is een medisch advies niet nodig. Als de kaart korter dan 5 jaar is afgegeven, is wel een nieuw medisch advies nodig;
  2. De keuringsarts bekijkt uw (loop)beperking en hoe ver u kunt lopen. De arts adviseert de gemeente of u een gehandicaptenparkeerkaart nodig heeft;
  3. Op basis van dit adviesrapport, beoordeelt de gemeente uw aanvraag. U krijgt hierover een brief.

De gemeente heeft maximaal 8 weken nodig om uw aanvraag te bekijken.

Ophalen kaart

Als uw gehandicaptenparkeerkaart klaar is, kunt u de kaart (zonder afspraak) ophalen in het gemeentehuis.

Aan de aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart zijn kosten verbonden. 

Deze kosten betaalt u vooraf, gelijk met uw aanvraag. Bij een online aanvraag betaalt u via iDeal, bij het Klant Contact Centrum contant of per pin. U kunt het bedrag ook overmaken op het rekeningnummer van de gemeente NL 21 BNGH 028 5007122. Vermeld daarbij 'kosten aanvraag GPK'. Uw aanvraag nemen we in behandeling nadat u heeft betaald. 

Als uw aanvraag wordt afgewezen, krijgt u geen geld terug.

Kosten gehandicaptenparkeerkaart
Type aanvraag Kosten
Aanvraag € 63,50
Eventueel medisch advies € 126,50