Door het Energieloket een lagere energierekening

Categorieën

  • Duurzaamheid

Via het Energieloket maakte Vanessa uit Rhenen een afspraak voor een huisbezoek van energiecoaches Bert Huisman en Jan Zuidema. De adviseurs en energiecoaches van Energieloket Rhenen helpen inwoners van de gemeente om energie en geld te besparen. Met het advies en de tips van de energiecoaches kon Vanessa de energierekening van haar jaren ’70 flat met meer dan 30% verlagen.

De coaches gaven haar advies, bijvoorbeeld over de vervanging van haar meer dan 30 jaar oude (PUEM) boiler. En met het doornemen van een uitgebreide checklist werd geadviseerd op welke punten ze slim energie kon besparen. Daarnaast voerden de coaches kleine tests uit, ze controleerden bijvoorbeeld of de douchekop waterbesparend is.

Goed voor het milieu en portemonnee

Vanessa voelt zich enorm geholpen door het advies en de tips van de energiecoaches van Energieloket Rhenen. De Rhenense kwam in contact met het Energieloket via voormalig energiecoach Arie Bons. “Ik maakte me zorgen over de stijgende energieprijzen en was op zoek naar advies om te kunnen besparen op mijn energierekening. Geld besparen was mijn belangrijkste doel, maar het is mooi dat het mes aan twee kanten snijdt. De adviezen van de energiecoaches zijn goed voor het milieu én mijn portemonnee.”  

Bert Huisman vertelt: “In Rhenen zijn zes vrijwillige energiecoaches actief. Wij kozen voor dit vrijwilligerswerk omdat we interesse hebben in duurzame oplossingen en inwoners willen helpen met onze kennis om zo hun energierekening te verlagen. In het bijzonder van inwoners die moeite hebben met het betalen van hun energierekening. Bij een huisbezoek nemen we een vragenlijst met de bewoners door en vragen we ook of we inzicht kunnen krijgen in hun energierekening. Op basis daarvan kunnen we nuttige tips geven die vaak al direct resultaat bieden.”

Elektrische kachel is veel duurder

Tijdens het huisbezoek bij Vanessa bleek dat ze al veel dingen goed deed op het gebied van duurzaamheid. Huisman: “Ze had bijvoorbeeld al LED-lampen, verwarmde alleen de woonkamer en lette al op hoeveel energie en water ze verbruikt.” Toch hadden de coaches ook nog een aantal goede tips voor haar. Vanessa licht toe: “Ik gebruikte een elektrische kachel omdat ik dacht dat dit goedkoper was, de gasprijzen waren toen al heel hoog. Maar dat bleek veel duurder te zijn dan het verwarmen met de cv-radiatoren. Daarnaast bleek mijn klokthermostaat stuk te zijn, daarover heb ik meteen contact opgenomen met woningcorporatie Rhenam. Zij stuurden de volgende dag al een monteur die deze heeft vervangen.” Voor een optimale warmteafgifte van de cv-radiatoren hebben de energiecoaches radiatorfolie aangebracht.

Ook bleek de boiler in de woning al meer dan 30 jaar oud te zijn. Vanessa huurt deze van Eneco. Huisman: “We hebben Vanessa geholpen bij het regelen van een nieuwe, dat was echt nodig.” Nadat Vanessa gebeld had met Eneco werd de boiler binnen een week vervangen.

Verder gaven de coaches haar veel handige tips, bijvoorbeeld: Ontdooi bevroren voedsel in de koelkast in plaats van op het aanrecht, want op dat moment hoeft de koelkast minder hard te werken, wat energie bespaart. “Allemaal nuttige tips, die ik niet zo snel zelf had kunnen bedenken. Ik ben heel blij met de energiecoaches en de grote besparing op mijn energierekening. Ik raad vrienden en bekenden ook al aan contact met ze op te nemen, dit wil toch iedereen?”