Taxatieverslag met WOZ-waarde opvragen

In het taxatieverslag staat hoe de gemeente de WOZ-waarde (Wet Waardering Onroerende Zaken) van uw huis of bedrijf heeft bepaald. U kunt dit verslag opvragen via de Digitale Belastingbalie (DBB).

Digitale belastingbalie

U heeft de DigiD nodig van de persoon die de belastingaanslag krijgt om in te loggen.

Wat staat in het taxatieverslag

In het taxatieverslag leest u hoe de WOZ-waarde van uw woning of pand is opgebouwd. In het verslag staat de volgende informatie over uw woning of pand:

  • gegevens uit het kadaster (grondoppervlakte en perceelnummer); 
  • type (bijvoorbeeld rijwoning, twee-onder-één-kapwoning); 
  • bouwjaar; 
  • gebruiksoppervlakte;
  • bijgebouwen; 
  • eventuele bijzondere kenmerken (zoals ligging of bodemverontreiniging); 
  • WOZ-waarde;
  • onderbouwende verkoopcijfers (dit zijn de verkoopprijs en kenmerken van drie recent verkochte woningen die het meest op uw woning lijken.)

U kunt het taxatieverslag van uw onroerende zaak gemakkelijk online bekijken via de Digitale Belastingbalie.

Lukt het u niet uw taxatieverslag online op te vragen? Neem dan contact op met de belastingen in Ede via  (088) 660 68 00 . Vermeld uw aanslagnummer en uw adres of houd deze bij de hand als u belt. Dan sturen wij u het taxatieverslag toe.

WOZ-beschikking bij huurwoningen

Als huurder van een woning is de WOZ-waarde van belang, vanwege het puntensysteem (Woningwaarderingsstelsel). Daarom staat op uw aanslagbiljet ook de WOZ-beschikking. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met uw verhuurder of raadpleeg de website van de huurcommissie.

Het kan zijn dat er bij u geen beschikking (BESH) op de aanslag staat. Als u toch een beschikking wilt hebben kunt u hem opvragen  via de Digitale Belasting Balie of telefonisch  (088) 660 68 00 .

Bezwaar maken

Formeel bezwaar

Komt u er met de taxateur niet uit, dan kunt u alsnog formeel bezwaar maken. Dat kan tot uiterlijk 6 weken na datum belastingaanslag schriftelijk of digitaal via de Digitale Belastingbalie. U heeft hiervoor uw DigiD nodig. U wordt doorgestuurd naar de website van de gemeente Ede.

Ook kunt u een brief sturen naar:

Gemeente Ede
Postbus 9022
6710 HK Ede

In die brief moet staan: 

  • uw naam, adres en telefoonnummer
  • de datum waarop u de brief schrijft
  • een omschrijving van de belasting of heffing waartegen u bezwaar maakt
  • de redenen waarom u bezwaar maakt
  • uw handtekening
  • het aanslagnummer van de belasting of heffing (of u voegt een kopie van de aanslag bij).

Bezwaar maken is altijd gratis. Als u ervoor kiest om het bezwaar door een bedrijf (no-cure no-pay) te laten doen, dan kunt u geconfronteerd worden met kosten als u uw bezwaar bijvoorbeeld intrekt. Dat blijkt namelijk uit meldingen bij Consumentenbond in de afgelopen jaren.

Verantwoordingsdocument

Wilt u meer informatie over hoe de WOZ-taxaties/waarderingen voor 2023 in de gemeente Rhenen tot stand zijn gekomen? Bekijk het verantwoordingsdocument (pdf, 1 MB).

Digitale Belastingbalie