Briefadres aanvragen
Wanneer is een briefadres mogelijk?
Een briefadres aanvragen is mogelijk als
- u in een zorginstelling of een penitentiaire instelling verblijft;
- u (tijdelijk) geen woonadres heeft;
- u niet op uw woonadres kunt wonen omdat de burgemeester heeft geoordeeld dat dit niet veilig is.
Het briefadres moet een bestaand adres zijn (meestal van een familielid of kennis) en mag geen postbus zijn.
Er zijn nog enkele redenen waarom een briefadres niet mogelijk is. Om goed te kunnen beoordelen of een briefadres gerechtvaardigd is, moet u de vragenlijst van de aanvraag zo uitgebreid mogelijk invullen. U kunt online een aanvraag voor een briefadres indienen.
U heeft DigiD nodig om in te loggen.
Als u uw situatie liever mondeling wilt toelichten, kunt u een afspraak maken.
Wat heeft u nodig bij het invullen?
- Bewijs van verblijf in een zorginstelling of gevangenis;
- Schriftelijke en ondertekende toestemming en een kopie van het legitimatiebewijs van degene waar de post naartoe wordt gestuurd (uploaden bij aanvraag).
Hoe beoordeelt de gemeente uw aanvraag?
De gemeente controleert:
- of u een briefadres kunt krijgen;
- of degene die toestemming geeft op het opgegeven adres staat ingeschreven.
Binnen 4 weken krijgt u een brief waarin staat of u een briefadres krijgt.
De gemeente geeft andere overheidsinstanties de adreswijziging door. U moet het briefadres zelf doorgeven aan commerciƫle organisaties en particulieren.