Woonlasten in 2025
Als inwoner van onze gemeente betaalt u jaarlijks woonlasten. Dit zijn kosten voor diensten zoals afvalinzameling, riolering en algemene voorzieningen. We begrijpen dat het belangrijk is om te weten waar deze kosten vandaan komen en waarom ze soms hoger uitvallen. Daarom leggen we uit wat deze kosten inhouden.
Woonlasten bestaan uit de onroerendezaakbelasting (OZB), afvalstoffenheffing en rioolheffing.
Wat zijn woonlasten?
De OZB betaalt u als u eigenaar bent van een woning. Het bedrag hangt af van de WOZ-waarde van uw woning. Met dit geld onderhouden we onder andere wegen, verlichting en openbare ruimten. Als u denkt dat uw WOZ-waarde te hoog is, kunt u bezwaar maken.
De afvalstoffenheffing is bedoeld voor het ophalen, recyclen en verwerken van afval. Hoeveel u betaalt, hangt af van de grootte van uw huishouden. Een eenpersoonshuishouden betaalt minder dan een gezin.
Met de rioolheffing onderhouden en beheren we het rioolstelsel, dat afvalwater en regenwater afvoert. Iedereen die water gebruikt, betaalt rioolheffing. Bent u eigenaar? Dan betaalt u ook voor de aansluiting op het riool.
Hoeveel gaat u betalen in 2025?
Een gemiddeld huishouden (een meerpersoonshuishouden, met een koopwoning van € 450.000 en een waterverbruik van 118 m³) krijgt de volgende aanslagen in 2025:
- OZB: € 461,41
- Afvalstoffenheffing: € 411,00
- Rioolheffing: € 219,74
- Woonlastendemping: - € 143,00
- Totaal: € 949,38
Om stijgingen te beperken, heeft de gemeenteraad voor 2025 besloten een deel van de kosten niet aan u door te berekenen. Deze maatregel noemen we woonlastendemping. Hierdoor betaalt u alleen een deel van de extra kosten. Voor 2025 verlagen we uw woonlasten met € 143,00, waardoor de gemiddelde woonlasten uitkomen op € 949,38. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van 2024, toen de gemiddelde woonlasten € 904,17 waren.
Hoe stellen we de woonlasten vast?
We berekenen elk jaar hoeveel geld nodig is voor diensten zoals de afvalinzameling, afvalverwerking, onderhoud en vervanging van riolering. Op basis van deze berekeningen stelt de gemeenteraad de tarieven voor de woonlasten vast.
Als de werkelijke kosten lager uitvallen dan verwacht, gebruiken we het overschot om de woonlasten het volgende jaar te verlagen. Op deze manier proberen we de woonlasten voor u betaalbaar te houden.
Grootste stijging in afvalstoffenheffing
In 2025 is de afvalstoffenheffing hoger. Dit komt door de gestegen kosten voor het inzamelen en verwerken van afval. Daarnaast is er een extra belasting op de CO2-uitstoot die vrijkomt bij het verbranden van restafval.
U kunt helpen deze kosten laag te houden
We begrijpen dat deze kosten veel voor u kunnen betekenen. Daarom blijven we ons inzetten om de kosten zo laag mogelijk te houden. U kunt ook helpen. Door uw afval goed te scheiden. Dan produceren we minder restafval en besparen we op de kosten van verbranding. Als we beter scheiden, zamelen we meer oud papier, glas, textiel en PMD in. Voor deze afvalstromen krijgen we een vergoeding, die helpt om een deel van de kosten te dekken.
Waterschapsbelasting gaat via het waterschap
De waterschapsbelasting is geen gemeentelijke belasting, maar het hoort wel bij de woonlasten. Je betaalt deze belasting voor het onderhoud van dijken, sloten en waterzuivering. Het waterschap zorgt ervoor dat we droge voeten houden en schoon water hebben. Kijk voor meer informatie op de website van Waterschap Vallei en Veluwe(Verwijst naar een externe website) of Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden(Verwijst naar een externe website).