Hoe gaat een oplichter te werk? Deel 4

In een bericht (bijvoorbeeld een sms of e-mail) wordt gevraagd om te klikken op een link of om in te loggen. Die link kan bijvoorbeeld leiden naar een valse website van een bank, waarin u gevraagd wordt om uw gegevens in te vullen. Op deze manier proberen internetcriminelen toegang te krijgen tot uw computer of persoonlijke gegevens. 

Deze manier om gegevens te achterhalen heet phishing (letterlijk: ‘hengelen’) als het gaat om e-mailberichten. Als dergelijke berichten via sms worden verzonden, wordt dat smishing genoemd. Met die gegevens kunnen internetcriminelen u vervolgens veel geld afhandig maken. 

Valse e-mail of sms 

Ook wordt soms gevraagd om direct geld over te maken. Via deze valse berichten proberen internetcriminelen aan uw geld te komen. Het verschil tussen een nep- of een echt bericht is soms lastig te zien. Toch kunt u deze herkennen door te letten op de volgende punten: 

  • Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? Let op! Criminelen laten het lijken alsof iets heel urgent is. Dus: eerst checken, dan klikken.
  • Check het e-mailadres van de afzender. Komt dat overeen met een eerdere e-mail die u van deze afzender gekregen hebt? Kijk naar de aanhef. Is deze onpersoonlijk (zoals ‘Geachte heer/mevrouw’ of ‘Beste klant’)? Als u klant bent bij een bedrijf, dan zouden ze uw naam wél weten.
  • Leg de mail naast een eerdere mail van die organisatie, waarvan u zeker weet dat die echt is. En vergelijk ze met elkaar. 

Wat kunt u zelf doen? 

  • Klik nooit op een link van een mail die u niet vertrouwt en download geen bijlage.
  • Twijfelt u? Bel dan de organisatie waar het om gaat (bijvoorbeeld uw bank) en zoek daarvoor zelf het telefoonnummer op. Gebruik niet het telefoonnummer uit de e-mail, want deze kan nep zijn.
  • Gaat het om geld? Gaat het om belangrijke gegevens? Is er haast bij? Let op! Eerst checken, dan klikken.
  • Controleer de link op de website van ‘check je link’. 

Webinar 

Catherine Keyl interviewde onder andere de Fraudehelpdesk over hulpvraagfraude. En de politie over phising. Deze talkshows, ook wel webinars genoemd, kunt u hier terugkijken.

Kijk hier voor meer informatie.